loader image

El nostre centre col·labora amb la Universitat de les Illes Balears (UIB) i l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA) en un projecte europeu de recerca anomenat SOCLIMPACT. L’objectiu principal del projecte és avaluar els impactes ambientals i socioeconòmics del canvi climàtic sobre les illes europees i proposar estratègies de mitigació.

Els alumnes del centre han analitzat com el canvi climàtic i la pujada del nivell del mar afectarà les platges d’Alcúdia i, per a això, s’ha desenvolupat un sistema de monitoratge per estudiar la topografia i la batimetria de la platja de sa Marina.

Presentació SOCLIMPACT institut

.

Presentació del projecte SOCLIMPACT

Dijous, 18 d’octubre de 2018,  l’investigador de l’Institut Oceanogràfic i de la UIB, Gabriel Jordà, va presentar el projecte SOCLIMPACT als alumnes de Biologia i Geologia / Tecnologia de 4t d’ESO.  És un projecte de ciència ciutadana, en què els nostres alumnes col·laboraran monitoritzant la topografia i la batimetria d’una platja d’Alcúdia, per tal d’analitzar com el canvi climàtic i la pujada del nivell de la mar afectaran les nostres platges.

Construcció dels instruments de monitoreig de platges

Alguns dels alumnes de Tecnologia / Biologia i Geologia de 4t d’ESO han col·laborat en la construcció dels aparells de mesura: dos perfiladors de platja i dues sondes batimètriques. S’ha comptat amb una subvenció per part de la Conselleria d’Educació per a la compra del material i amb l’assessorament dels investigadors de l’Institut Oceanogràfic de les Illes Balears per a la seva construcció.

Presa de mesures a la platja de sa Marina

Els alumnes de Biologia i Geologia de 4t d’ESO han realitzat diverses sortides a la platja de sa Marina per prendre mesures amb els perfiladors de platja i les sondes batimètriques.

Per a les primeres sortides es va fer servir un sistema manual per al perfil de platja, fins que es varen acabar de construir els instruments de mesura. Per a la batimetria de la platja es va emprar un caiac per tal d’arribar a una distància de 100 metres de la costa. Tota una aventura!

EL CANVI CLIMÀTIC

Els alumnes de 1r d’ESO s’han encarregat d’estudiar què és el canvi climàtic: les causes i els impactes ambientals i socioeconòmics, així com les variacions que ha patit el clima de la Terra al llarg de la seva història. També han treballat quins acords duen a terme els governs per reduir-ne els impactes i com la societat comença a lluitar contra el canvi climàtic.

La divulgació de tot el que han aprés es durà a terme en la jornada sobre SOCLIMPACT organitzada el dimecres, 19 de juny de 2019, a la qual s’han convidat els alumnes de 6è de Primària de les escoles CEIP Norai i CEIP Hort des Fassers. Aquests alumnes seran els encarregats de donar continuïtat al projecte el curs vinent, així que és una gran manera de fer-ne la presentació.

EQUIPS DE TREBALL A CADA GRUP-CLASSE:

Cada grup de 1r d’ESO es va organitzar en equips de 4 o 5 persones, i cada un dels quals es va encarregar d’investigar un dels apartats que apareixen a la presentació del projecte.

Aquests apartats es varen acordar com els més representatius per a poder entendre què és el canvi climàtic i què hi podem fer per a reduir-ne les conseqüències.

JORNADA SOCLIMPACT

19 DE JUNY DE 2019

Acollida i presentació del projecte

En primer lloc, la directora i la coordinadora del projecte varen donar la benvinguda al centre als alumnes de les escoles de Primària, reunits tots junts a la biblioteca del centre. Després varen presentar el projecte SOCLIMPACT, en el qual participaran aquests mateixos alumnes el proper curs, quan comencin les classes al nostre institut.

Finalment, un grup d’alumnes de Biologia i geologia de 4t d’ESO els varen explicar la feina que havien realitzat: la petició de col·laboració per la UIB, la construcció dels aparells i les preses de mesures realitzades a la platja.

1r d’ESO: Donem a conèixer el canvi climàtic

A continuació, cada grup de 1r d’ESO es va fer responsable d’un grup de 6è de Primària i els varen mostrar les presentacions i al material (experiments, jocs, maquetes) que havien realitzat per estudiar el canvi climàtic.

En la realització d’aquestes activitats va col·laborar també el departament de Ciències Socials i el departament de Llengües estrangeres, que també han treballat problemàtiques mediambientals.

Presentacions sobre canvi climàtic

Jocs i experiències

Photocall

Finalment, després de les presentacions i els tallers, els alumnes de 1r d’ESO i 6è varen poder gaudir d’un berenar conjunt (amb la col·laboració de l’AMIPA del centre), que ens va permetre fer lligams entre escoles i institut. Esperam que els hi hagi agradat i que comencin amb ganes la seva nova etapa a l’institut. Gràcies a tots els que heu participat en fer realitat aquest projecte i fins el proper curs!

PARTICIPANTS EN EL PROJECTE:

• Departament de Llengua i literatura catalana.
  • Departament de Llengua i literatura castellana.
  • Departament de Llengües estrangeres.
  • Departament de Ciències (Biologia i Geologia, i Física i Química).
  • Departament de Geografia i Història.
  • Departament d’Educació Plàstica i visual.
  • Departament de Tecnologia.
  • Departament de Matemàtiques.
  • AMIPA, direcció i personal no docent del centre.